MANUÁL PRO DÁRCE A SPONZORY

Tímto dokumentem chceme nastínit možnou podporu našeho sportovního klubu EWSC Praha, z. s. a jeho

oddílů. Podpořit nás můžete prostřednictvím dárcovství nebo sponzoringu.

Následující text uvádí základní informace o dárcovství a sponzoringu a o rozdílech mezi nimi. Mnohdy dochází

k zaměňování pojmů dar, sponzoring/sponzorský dar, úhrada za reklamu apod. Základní rozdíl je v tom, že dar je

jednostranný právní úkon bez poskytnutí protihodnoty, zatímco sponzoring je dvoustranným právním aktem

s protiplněním. Tento rozdíl je velmi podstatný a jeho dopady jsou zejména v daňové oblasti.

DÁRCOVSTVÍ

Darem rozumíme bezúplatný převod majetku (peněžní prostředky, movitá věc, nemovitost nebo jiný majetkový

prospěch). Proces daru upravuje darovací smlouva podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném

znění § 2055. Základní úprava darů je stanovena zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů a zákonem

č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí.

Darovací smlouva není zákonem vyžadována v písemné podobě. Při ústní formě je však velmi obtížné dokazovat,

na jaký účel byl dar poskytnut, což je důležité při zpracovávání daňového přiznání k dani darovací. Písemná

darovací smlouva se vyžaduje pouze při darování nemovitosti.

Z obecné právní úpravy vyplývá, že v darovací smlouvě (je-li sepsána) musí být uvedeno:

• identifikace dárce a obdarovaného,

• identifikace předmětu (daru),

• data, místa a podpisy obou stran.

V darovací smlouvě je vhodné dále uvést:

• ocenění daru (je vhodné z důvodu použití reprodukční pořizovací ceny při zavádění darované

věci do účetnictví a dále pak pro vyjádření hodnoty daru v rámci přiznání k dani darovací),

• účelové vymezení daru (dárce si tak může zajistit, že darované prostředky či věci budou použity

výhradně na vymezenou činnosti nebo konkrétní projekt; dárce si může ve smlouvě vymínit, že

chce být informován o použití prostředků např. zasláním zprávy, předložením vyúčtování),

• den převzetí, pokud k němu nedošlo při podpisu smlouvy.

Práva a povinnosti dárce a obdarovaného

Dárce má právo:

 vyžadovat podrobné informace o příjemci příspěvku,

 vyžadovat informace o využití příspěvku včetně možnosti kontroly,

 vyžadovat vyúčtování a případné vrácení nevyužitých peněžních prostředků poskytnutých jako příspěvek

nebo jejich části v případě, že nemohly být užity pro stanovený účel a za stanovených podmínek,

 uzavřít smlouvu se žadatelem, ve které bude specifikována hodnota příspěvku, ale též jeho účel a

veškeré další podmínky, včetně požadavků na podávání průběžných a závěrečných zpráv o využití

darovaného příspěvku,

 být informován o skutečnostech, které se ho dotýkají, a musí být požádán o souhlas k zásadním změnám

v průběhu projektu nebo v účelu daru,

 klást otázky, týkající se jeho nadačního příspěvku a dostávat na ně pravdivé odpovědi bez zbytečného

prodlení.

Dárce je povinen:

 definovat vůči příjemci srozumitelně své poslání, zaměření, programy a způsob fungování,

 nakládat se všemi informacemi, které mu poskytne žadatel, jako s důvěrnými a neposkytovat informace

dále bez vědomí žadatele.

Obdarovaný má právo:

 právo nepřijmout příspěvek, pokud jsou podmínky, za kterých je mu dar poskytnut, nepřijatelné.

Obdarovaný je povinen:

 poskytnout informace o své organizaci, o účelu jejího založení a o způsobu budoucího využití

darovaných prostředků,

 informovat dárce o všech skutečnostech a změnách v projektu, které by mohly zásadním způsobem

ovlivnit využití příspěvku,

 použít darované prostředky v souladu s dohodnutým účelem a podmínkami využití daru,

 neposkytovat informace o dárci bez jeho svolení,

 doložit řádné vyúčtování nadačního příspěvku a informovat dárce o dosažených výsledcích projektu.

Zdaňování darů z hlediska dárců

Dle zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmu v platném znění Zákon o dani z příjmů umožňuje za určitých

podmínek právnickým i fyzickým osobám odečíst od základu daně hodnotu darů poskytnutých obcím a

právnickým osobám se sídlem na území ČR. Tato informace může být jedním z argumentů, proč dar poskytnout.

Dárce jako fyzická osoba

Nárok na daňové zvýhodnění fyzické osoby jako dárce vzniká, pokud je tento účel v souladu se zákonem č.

586/1992 Sb. o daních z příjmů, § 15 odst. 1., kde jsou účely taxativně vyjmenovány. Dárce si může odečíst

hodnotu daru ze svého základu pro výpočet daně, pokud celková hodnota darů v daném roce je větší než 2 %

základu daně poplatníka nebo činí alespoň 1 000 Kč. Od základu daně lze však odečíst nejvýše 10 % hodnoty

základu daně.

Dárce jako právnická osoba

Daňové zvýhodnění dárce jako právnické osoby popisuje zákon č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, § 20 odst. 8.,

kde je uvedeno, že dárce má nárok na odčitatelnou položku, pokud hodnota jednoho daru (nebo všech darů

jedné organizaci) bude činit alespoň 2 000 Kč. Základ daně lze snížit nejvýše o 5 % základu daně. Pokud je dárce

plátcem DPH a poskytuje věcný dar, je nutné odvést DPH z hodnoty daru. Finanční dary nejsou předmětem daně

z přidané hodnoty. Tato DPH je pro dárce dalším nákladem spojeným s darem.

Naše darovací smlouvy je možné stáhnout na www.jaguars.cz v sekci Klubové dokumenty. Darovací smlouvy je

možné upravit, resp. doplnit dle konkrétních podmínek.

SPONZORING

Sponzoring je založen na poskytnutí propagační a reklamní služby neziskovou organizací sponzorovi. Sponzor

tedy poskytuje finance nebo jiné prostředky a za to dostává protislužbu. Smlouva v tomto případě není

smlouvou darovací, ale smlouvou o reklamě. Náklady na propagaci a reklamu jsou daňově uznatelnými náklady a

sponzor je může v plné výši zahrnout do základu daně. Nezisková organizace je povinna zaplatit daň z příjmů

právnických osob.

Sponzoring je vhodné uzavřít písemnou smlouvou, která musí obsahovat zejména tyto náležitosti:

 informace o smluvních stranách (užívá se běžného obchodního označení dodavatel – odběratel),

 částku a náležitosti jejího předání (v hotovosti; převod na účet),

 popis protiplnění (většinou se jedná o umístění reklamy, vylepení reklamních samolepek, používání

reklamního poutače na akcích, nošení triček s logem firmy na akcích apod.),

 další ujednání (např. časové období, po které se předmět smlouvy bude uskutečňovat aj.),

 podpisy, datum a místo podepsání smlouvy.

Daňový pohled na sponzoring

Sponzoring je běžnou službou, a tak je třeba na něj i z pohledu daňového nazírat.

 pohled ze strany dodavatele (nezisková organizace poskytující reklamní plochu)

• v tomto případě se příjmy (výnosy) ze sponzoringu zahrnou do doplňkové činnosti (reklama);

• charakter těchto příjmů je předmětem daně z příjmů právnických osob.

 pohled ze strany odběratele (firma, která platí za reklamní plochu)

• pro firmu je výdaj (náklad) na reklamu běžným provozním daňový uznatelným nákladem

FK Krnsko © 2020 create by P.A.R.I. | Všechna práva vyhrazena. in
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky