MANUÁL PRO DÁRCE A SPONZORY
Tímto dokumentem chceme nastínit možnou podporu našeho sportovního klubu EWSC Praha, z. s. a jeho
oddílů. Podpořit nás můžete prostřednictvím dárcovství nebo sponzoringu.
Následující text uvádí základní informace o dárcovství a sponzoringu a o rozdílech mezi nimi. Mnohdy dochází
k zaměňování pojmů dar, sponzoring/sponzorský dar, úhrada za reklamu apod. Základní rozdíl je v tom, že dar je
jednostranný právní úkon bez poskytnutí protihodnoty, zatímco sponzoring je dvoustranným právním aktem
s protiplněním. Tento rozdíl je velmi podstatný a jeho dopady jsou zejména v daňové oblasti.
DÁRCOVSTVÍ
Darem rozumíme bezúplatný převod majetku (peněžní prostředky, movitá věc, nemovitost nebo jiný majetkový
prospěch). Proces daru upravuje darovací smlouva podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném
znění § 2055. Základní úprava darů je stanovena zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů a zákonem
č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí.
Darovací smlouva není zákonem vyžadována v písemné podobě. Při ústní formě je však velmi obtížné dokazovat,
na jaký účel byl dar poskytnut, což je důležité při zpracovávání daňového přiznání k dani darovací. Písemná
darovací smlouva se vyžaduje pouze při darování nemovitosti.
Z obecné právní úpravy vyplývá, že v darovací smlouvě (je-li sepsána) musí být uvedeno:
• identifikace dárce a obdarovaného,
• identifikace předmětu (daru),
• data, místa a podpisy obou stran.
V darovací smlouvě je vhodné dále uvést:
• ocenění daru (je vhodné z důvodu použití reprodukční pořizovací ceny při zavádění darované
věci do účetnictví a dále pak pro vyjádření hodnoty daru v rámci přiznání k dani darovací),
• účelové vymezení daru (dárce si tak může zajistit, že darované prostředky či věci budou použity
výhradně na vymezenou činnosti nebo konkrétní projekt; dárce si může ve smlouvě vymínit, že
chce být informován o použití prostředků např. zasláním zprávy, předložením vyúčtování),
• den převzetí, pokud k němu nedošlo při podpisu smlouvy.
Práva a povinnosti dárce a obdarovaného
Dárce má právo:
vyžadovat podrobné informace o příjemci příspěvku,
vyžadovat informace o využití příspěvku včetně možnosti kontroly,
vyžadovat vyúčtování a případné vrácení nevyužitých peněžních prostředků poskytnutých jako příspěvek
nebo jejich části v případě, že nemohly být užity pro stanovený účel a za stanovených podmínek,
uzavřít smlouvu se žadatelem, ve které bude specifikována hodnota příspěvku, ale též jeho účel a
veškeré další podmínky, včetně požadavků na podávání průběžných a závěrečných zpráv o využití
darovaného příspěvku,
být informován o skutečnostech, které se ho dotýkají, a musí být požádán o souhlas k zásadním změnám
v průběhu projektu nebo v účelu daru,
klást otázky, týkající se jeho nadačního příspěvku a dostávat na ně pravdivé odpovědi bez zbytečného
prodlení.
Dárce je povinen:
definovat vůči příjemci srozumitelně své poslání, zaměření, programy a způsob fungování,
nakládat se všemi informacemi, které mu poskytne žadatel, jako s důvěrnými a neposkytovat informace
dále bez vědomí žadatele.
Obdarovaný má právo:
právo nepřijmout příspěvek, pokud jsou podmínky, za kterých je mu dar poskytnut, nepřijatelné.
Obdarovaný je povinen:
poskytnout informace o své organizaci, o účelu jejího založení a o způsobu budoucího využití
darovaných prostředků,
informovat dárce o všech skutečnostech a změnách v projektu, které by mohly zásadním způsobem
ovlivnit využití příspěvku,
použít darované prostředky v souladu s dohodnutým účelem a podmínkami využití daru,
neposkytovat informace o dárci bez jeho svolení,
doložit řádné vyúčtování nadačního příspěvku a informovat dárce o dosažených výsledcích projektu.
Zdaňování darů z hlediska dárců
Dle zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmu v platném znění Zákon o dani z příjmů umožňuje za určitých
podmínek právnickým i fyzickým osobám odečíst od základu daně hodnotu darů poskytnutých obcím a
právnickým osobám se sídlem na území ČR. Tato informace může být jedním z argumentů, proč dar poskytnout.
Dárce jako fyzická osoba
Nárok na daňové zvýhodnění fyzické osoby jako dárce vzniká, pokud je tento účel v souladu se zákonem č.
586/1992 Sb. o daních z příjmů, § 15 odst. 1., kde jsou účely taxativně vyjmenovány. Dárce si může odečíst
hodnotu daru ze svého základu pro výpočet daně, pokud celková hodnota darů v daném roce je větší než 2 %
základu daně poplatníka nebo činí alespoň 1 000 Kč. Od základu daně lze však odečíst nejvýše 10 % hodnoty
základu daně.
Dárce jako právnická osoba
Daňové zvýhodnění dárce jako právnické osoby popisuje zákon č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů, § 20 odst. 8.,
kde je uvedeno, že dárce má nárok na odčitatelnou položku, pokud hodnota jednoho daru (nebo všech darů
jedné organizaci) bude činit alespoň 2 000 Kč. Základ daně lze snížit nejvýše o 5 % základu daně. Pokud je dárce
plátcem DPH a poskytuje věcný dar, je nutné odvést DPH z hodnoty daru. Finanční dary nejsou předmětem daně
z přidané hodnoty. Tato DPH je pro dárce dalším nákladem spojeným s darem.
Naše darovací smlouvy je možné stáhnout na www.jaguars.cz v sekci Klubové dokumenty. Darovací smlouvy je
možné upravit, resp. doplnit dle konkrétních podmínek.
SPONZORING
Sponzoring je založen na poskytnutí propagační a reklamní služby neziskovou organizací sponzorovi. Sponzor
tedy poskytuje finance nebo jiné prostředky a za to dostává protislužbu. Smlouva v tomto případě není
smlouvou darovací, ale smlouvou o reklamě. Náklady na propagaci a reklamu jsou daňově uznatelnými náklady a
sponzor je může v plné výši zahrnout do základu daně. Nezisková organizace je povinna zaplatit daň z příjmů
právnických osob.
Sponzoring je vhodné uzavřít písemnou smlouvou, která musí obsahovat zejména tyto náležitosti:
informace o smluvních stranách (užívá se běžného obchodního označení dodavatel – odběratel),
částku a náležitosti jejího předání (v hotovosti; převod na účet),
popis protiplnění (většinou se jedná o umístění reklamy, vylepení reklamních samolepek, používání
reklamního poutače na akcích, nošení triček s logem firmy na akcích apod.),
další ujednání (např. časové období, po které se předmět smlouvy bude uskutečňovat aj.),
podpisy, datum a místo podepsání smlouvy.
Daňový pohled na sponzoring
Sponzoring je běžnou službou, a tak je třeba na něj i z pohledu daňového nazírat.
pohled ze strany dodavatele (nezisková organizace poskytující reklamní plochu)
• v tomto případě se příjmy (výnosy) ze sponzoringu zahrnou do doplňkové činnosti (reklama);
• charakter těchto příjmů je předmětem daně z příjmů právnických osob.
pohled ze strany odběratele (firma, která platí za reklamní plochu)
• pro firmu je výdaj (náklad) na reklamu běžným provozním daňový uznatelným nákladem
